QUÈ ÉS I QUINA
FINALITAT TÉ
Opinar és jutjar, expressar el parer sobre
una realitat que es pot valorar i discutir. Per ex., la manera d’actuar d’una
persona, la bellesa d’un objecte, un fet o idea.
Argumentar és presentar arguments, és a dir,
raons i proves, per donar validesa a una opinió o convèncer algú d’una
determinada posició.
El text
argumentatiu és un
tipus de text en què s’expressen opinions -és el tipus de text que
permet més subjectivitat- sobre un determinat tema. Les opinions s’argumenten,
és a dir, s’aporten raons i exemples amb la finalitat de convèncer algú.
Una bona
argumentació ha de comptar amb una bona llista d’arguments que puguin convèncer
i, si és el cas, contrarestar possibles contraarguments. En molts casos, es
recolza en cites de personatges o en el relat d’experiències passades –pròpies
o d’altri- relacionades amb el tema. Així, un dels arguments més clàssics és el
d’autoritat, que presenta frases, sentències, màximes o opinions de grans
personatges com a prova irrefutable a favor de la tesi. Són paraules que solen
pertànyer a savis, personatges il·lustres, grans llibres –la Bíblia, per
exemple-, però també a la saviesa popular.
El text
argumentatiu no presenta una estructura lineal, però sí que té en compte la
presència d’una sèrie d’elements:
·
TEMA al voltant del qual girarà
l’argumentació. L’objecte de l’argumentació sol ser polèmic.
·
TESI que es defensa (o idea de fons), és
a dir, la postura de l’emissor respecte al tema polèmic.
·
ARGUMENTS que recolzen la tesi: raons,
proves, exemples, etc., en què es basa la tesi.
·
CONCLUSIÓ que reforça la postura
Estructura.
El text
argumentatiu presenta la següent estructura:
a) INTRODUCCIÓ. Presentació del tema de la
controvèrsia. Intenta copsar l’interès del destinatari. Explicitació del punt
de vista o de l’opinió que es vol defensar. En textos breus ja s’hi apunta la
tesi. Tesi: exposició del tema i opinió que es vol
defensar.
b) DESENVOLUPAMENT. Part més extensa (tesi + arguments).
Presentació ordenada i clara dels arguments, introduïts pels connectors
o marcadors textuals corresponents. De vegades també inclou la tesi rival
per a refutar-la. Argumentació: premisses, dades… que
fonamenten la nostra opinió.
c) CONCLUSIÓ. Recull la tesi i resumeix els
principals arguments que la sostenen. Síntesi, doncs, dels aspectes tractats i
comprovació de l’opinió o tesi enunciada en la introducció. Conclusió
TIPUS D’ARGUMENTACIONS
- Argumentació senzilla: la que fa
servir un sol argument.
- Argumentació múltiple: la que fa
servir diversos arguments. Pot ser coordinada (si fa servir, indistintament,
uns quants arguments) o subordinada (si els arguments utilitzats sempre es
relacionen amb l’anterior).
RECURSOS PER A ARGUMENTAR
- Recursos
lèxics:



- Recursos
retòrics:










COM S’EXPRESSEN LES OPINIONS
Hi ha
verbs i construccions sintàctiques que se solen usar per expressar les
opinions:
GUSTOS, PREFERÈNCIES:
agradar/desagradar,
captivar/molestar, encantar/disgustar, fascinar/enutjar, plaure/desplaure,
complaure/fastiguejar, seduir/repugnar, atraure/irritar
IDEES:
Pensar,
considerar, creure, opinar, manifestar, expressar, exposar, comunicar...
Exemple: penso, crec, considero que..., vull exposar, comunicar, manifestar la
meva opinió amb relació a...
COM S’EXPRESSEN L’ACORD I EL DESACORD
POSICIÓ POSITIVA (APORTA RAONS QUE
DONEN SUPORT A L’OPINIÓ):
Estic,
Sóc... prou, força, bastant, ben, del tot... d’acord (amb), partidari (de), a
favor (de), favorable a...
POSICIÓ NEGATIVA (APORTA RAONS QUE
REBUTGEN L’OPINIÓ):
Estic,
Sóc... molt, completament, rotundament, francament, totalment... en desacord
(amb), contrari a... aquesta idea, afirmació, opinió... perquè... crec, opino,
sóc del parer, penso, considero, trobo, em sembla... No estic... gens, gens ni
mica, ni de bon tros, en absolut, de cap manera... d’acord (amb)...
POSICIÓ MIXTA (RECONEIX RAONS A
FAVOR I EN CONTRA DE L’OPINIÓ):
D’una
banda, ... estic d’acord, sóc partidari, estic a favor... però, d’altra
banda... crec, opino, sóc del parer, penso...
LA CONTRAARGUMENTACIÓ
Un
contraargument és un argument contrari a la tesi que es defensa. Per
exemple, en la posició contrària a la legalització de les drogues, un contra-
argument seria defensar l’ús terapèutic d’aquestes substàncies. L’ús dels
contraarguments serveix per a donar més solidesa a l’argumentació. És una
manera de dir “no penseu que no sé els arguments en contra, però tot i
així segueixo defensant la meva posició”.
EXEMPLES
Els
articles d’opinió són textos periodístics que analitzen un tema d’interès
(poden
tenir com a objectiu reflexionar sobre fets d’actualitat o no).
Els qui
s’encarreguen d’aportar articles d’opinió als diaris poden ser escriptors de
prestigi que acaben tenint una secció fixa en la publicació i que se senten
identificats amb la línia ideològica del diari, o bé especialistes en alguna
matèria que col·laboren amb el periòdic puntualment quan el tema ho requereix. És
un text sense periodicitat fixa.
Són textos
amb una estructura molt lliure i sovint els autors que n’escriuen,
habitualment, ho fan amb un estil propi fàcilment identificable. Hi predomina
l’argumentació, tot i que en algun fragment també hi ha descripcions o
exposicions.
Exemple on es mostren les parts
diferenciades d’aquest tipus de text:
Introducció
’Institut Català de Tecnologia ha informat de
l’augment del nombre de persones que utilitzen Internet per comprar productes.
És evident que el mitjà informàtic permet estalviar temps en moltes activitats
diàries, a més d’evitar desplaçaments.
Desenvolupament
’una banda, són moltes
les activitats que es poden organitzar virtualment: des de fer una senzilla compra fins a realitzar complicades transferències bancàries, passant per reservar un bitllet d’avió o comprar
una entrada per al teatre.
’altra banda, més
enllà de la comoditat evident que suposa aquest avenç tecnològic i l’estalvi
de temps, desplaçaments i diners, no hem d’oblidar que al cap i a la fi un ordinador està substituint el treball que hauria de fer una o diverses persones.
En conseqüència, aquest canvi d’hàbits ens acabarà fent
perdre el plaer del dia en família que ens proporciona anar a fer la compra
el dissabte o poder parlar amb la noia de l’agència de viatges, que sempre
ens recomana la millor opció.
Conclusió
Per tant,
considero que si aquest recurs no es gestiona de forma adequada, podria portar a
una notable disminució en les relacions humanes
directes.
Vegeu-ne un altre exemple:
La cirurgia estètica: qüestions de principis
En la
cirurgia estètica esdevenen tres factors importats, el físic, el psíquic i
l’econòmic. Si preguntéssim: “Vostè modificaria alguna part del seu cos?”, la
gran majoria respondrien que sí, fossin joves o vells.
De fet, tothom té quelcom del seu
cos que no li agrada i que voldria canviar. Més aviat les persones solem ser
inconformistes i exigents amb nosaltres mateixos. Aquest esforç que dediquem
per ser els més macos, per ser els millors, demostra que tenim una gran
necessitat de ser reconeguts i acceptats per la societat. Això ens fa sentir
més importants. Hi ha gent que s’obsessiona amb el seu físic i acaba tenint
problemes psicològics. Tot i que nosaltres els veiem bé, ells no s’agraden tal
com són. I és per això que recórrer a la cirurgia estètica els pot canviar la
vida, donar-los estabilitat emocional, autoestima, i aparentment portar a ser
més feliços.
Però, no ens estem passant? Realment
val la pena ser tan perfectes? Gastar-se tants diners? Penso que la cirurgia
estètica hauria de servir només en aquells casos en què veritablement la
persona tingués defectes físics greus, bé de naixement, per malaltia o
accident. Alguns exemples serien: posar-se unes dents, un nas, reconstruir un
pit, o fins i tot una cama, etc.
Acceptar-se un mateix equival a ser
feliç. I hauríem de recordar que: “La bellesa no és el que es veu per fora,
sinó el que hi ha dins nostre.”
Leo
I aquests són articles d’opinió
publicats a El Punt Avui
(el primer, en data 11/2/15, i el segon el 13/2/15):
CONNECTORS
Llistat de connectors més utilitzats en els textos argumentatius ( propietat d'e-català)
PAUTES PER ESCRIURE RESUM D'OPINIÓ PERSONAL A SELECTIVITAT
1.Abans d'escriure.
a) Primera lectura per tenir una idea principal del text.
b) Segona lectura per subratllar les idees principals.
c) Dividir el text en parts. Buscar estructura.
d) Resumeix en poques paraules cadascuna s'aquestes parts al marge del text de forma esquemàtica.
2. Escriure resum
a) Resumir-el text en 5 línies o 70 paraules
b) Utilitaza en present d'indicatiu.
c) Usa la tercera persona del singular.
d) Fer servir connectors ( teniu llistat una mica més amunt)
LA FRASE inicial
Subjecte + Verb 3ªp. ind. + Títol article + Complement del verb que expliqui el contingut (AUTOR) argumenta, diu, (entre cometes) general de l'article. EL TEMA GENERAL
parla, exposa,
opina...
Part del MIG del resum
Informació que podem extreure dels esquemes dels marges i de les paraules clau.
Última frase
Conclusió a la qual arriba L'AUTOR
3. Repassa
Lectura en veu alta / ús del diccionari / precisió lèxica/ correcció.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada