Els textos argumentatius



QUÈ ÉS I QUINA FINALITAT TÉ


Opinar és jutjar, expressar el parer sobre una realitat que es pot valorar i discutir. Per ex., la manera d’actuar d’una persona, la bellesa d’un objecte, un fet o idea. 
Argumentar és presentar arguments, és a dir, raons i proves, per donar validesa a una opinió o convèncer algú d’una determinada posició.
El text argumentatiu és un tipus de text en què s’expressen opinions -és el tipus de text que permet més subjectivitat- sobre un determinat tema. Les opinions s’argumenten, és a dir, s’aporten raons i exemples amb la finalitat de convèncer algú.



Una bona argumentació ha de comptar amb una bona llista d’arguments que puguin convèncer i, si és el cas, contrarestar possibles contraarguments. En molts casos, es recolza en cites de personatges o en el relat d’experiències passades –pròpies o d’altri- relacionades amb el tema. Així, un dels arguments més clàssics és el d’autoritat, que presenta frases, sentències, màximes o opinions de grans personatges com a prova irrefutable a favor de la tesi. Són paraules que solen pertànyer a savis, personatges il·lustres, grans llibres –la Bíblia, per exemple-, però també a la saviesa popular.







El text argumentatiu no presenta una estructura lineal, però sí que té en compte la presència d’una sèrie d’elements:

·         TEMA al voltant del qual girarà l’argumentació. L’objecte de l’argumentació sol ser polèmic.
·         TESI que es defensa (o idea de fons), és a dir, la postura de l’emissor respecte al tema polèmic.
·         ARGUMENTS que recolzen la tesi: raons, proves, exemples, etc., en què es basa la tesi.
·         CONCLUSIÓ que reforça la postura

Estructura.


El text argumentatiu presenta la següent estructura:

a)    INTRODUCCIÓ. Presentació del tema de la controvèrsia. Intenta copsar l’interès del destinatari. Explicitació del punt de vista o de l’opinió que es vol defensar. En textos breus ja s’hi apunta la tesi. Tesi: exposició del tema i opinió que es vol defensar.

b)   DESENVOLUPAMENT. Part més extensa (tesi + arguments). Presentació ordenada i clara dels arguments, introduïts pels connectors o marcadors textuals corresponents. De vegades també inclou la tesi rival per a refutar-la. Argumentació: premisses, dades… que fonamenten la nostra opinió.

c)    CONCLUSIÓ. Recull la tesi i resumeix els principals arguments que la sostenen. Síntesi, doncs, dels aspectes tractats i comprovació de l’opinió o tesi enunciada en la introducció. Conclusió

TIPUS D’ARGUMENTACIONS

-      Argumentació senzilla: la que fa servir un sol argument.
-    Argumentació múltiple: la que fa servir diversos arguments. Pot ser coordinada (si fa servir, indistintament, uns quants arguments) o subordinada (si els arguments utilitzats sempre es relacionen amb l’anterior).

RECURSOS PER A ARGUMENTAR

-      Recursos lèxics:

*   nexes o connectors per indicar oposició, causa, conseqüència, ordre ( no obstant això, en canvi, però, malgrat tot, perquè, mentre que...)
*    frases llargues com subordinades causals, consecutives, finals i coordinades adversatives
*      verbs de pensament (creure, pensar, opinar...)

-      Recursos retòrics:

*      llenguatge senzill i divulgatiu, sense abusar de mots tècnics ni científics
*      cometes (citacions d’altres textos o paraules de personatges il·lustres)
*      interrogants (per a les interrogacions retòriques, que són afirmacions feta en forma de pregunta)
*      raons científiques
*      metàfores, comparacions, antítesis
*      ironies (arguments reforçats per frases o expressions iròniques)
*   repeticions de mots i expressions, d’estructures sintàctiques, d’idees (per donar èmfasi al missatge que l'autor vol transmetre)
*    relat d’experiències pròpies (fets colpidors que es relacionen directament amb les opinions que volem defensar per aconseguir persuadir)
*      exemples
*      aportació de dades i estadístiques
 
COM S’EXPRESSEN LES OPINIONS 

Hi ha verbs i construccions sintàctiques que se solen usar per expressar les opinions: 

GUSTOS, PREFERÈNCIES:
agradar/desagradar, captivar/molestar, encantar/disgustar, fascinar/enutjar, plaure/desplaure, complaure/fastiguejar, seduir/repugnar, atraure/irritar

IDEES:
Pensar, considerar, creure, opinar, manifestar, expressar, exposar, comunicar... Exemple: penso, crec, considero que..., vull exposar, comunicar, manifestar la meva opinió amb relació a... 

COM S’EXPRESSEN L’ACORD I EL DESACORD

POSICIÓ POSITIVA (APORTA RAONS QUE DONEN SUPORT A L’OPINIÓ):

Estic, Sóc... prou, força, bastant, ben, del tot... d’acord (amb), partidari (de), a favor (de), favorable a...

POSICIÓ NEGATIVA (APORTA RAONS QUE REBUTGEN L’OPINIÓ): 

Estic, Sóc... molt, completament, rotundament, francament, totalment... en desacord (amb), contrari a... aquesta idea, afirmació, opinió... perquè... crec, opino, sóc del parer, penso, considero, trobo, em sembla... No estic... gens, gens ni mica, ni de bon tros, en absolut, de cap manera... d’acord (amb)...

POSICIÓ MIXTA (RECONEIX RAONS A FAVOR I EN CONTRA DE L’OPINIÓ): 

D’una banda, ... estic d’acord, sóc partidari, estic a favor... però, d’altra banda... crec, opino, sóc del parer, penso... 

LA CONTRAARGUMENTACIÓ 

Un contraargument és un argument contrari a la tesi que es defensa. Per exemple, en la posició contrària a la legalització de les drogues, un contra- argument seria defensar l’ús terapèutic d’aquestes substàncies. L’ús dels contraarguments serveix per a donar més solidesa a l’argumentació. És una manera de dir “no penseu que no sé els arguments en contra, però tot i així segueixo defensant la meva posició”. 


EXEMPLES 

Els articles d’opinió són textos periodístics que analitzen un tema d’interès
(poden tenir com a objectiu reflexionar sobre fets d’actualitat o no).
Els qui s’encarreguen d’aportar articles d’opinió als diaris poden ser escriptors de prestigi que acaben tenint una secció fixa en la publicació i que se senten identificats amb la línia ideològica del diari, o bé especialistes en alguna matèria que col·laboren amb el periòdic puntualment quan el tema ho requereix. És un text sense periodicitat fixa.
Són textos amb una estructura molt lliure i sovint els autors que n’escriuen, habitualment, ho fan amb un estil propi fàcilment identificable. Hi predomina l’argumentació, tot i que en algun fragment també hi ha descripcions o exposicions.

Exemple on es mostren les parts diferenciades d’aquest tipus de text:

Introducció

’Institut Català de Tecnologia ha informat de l’augment del nombre de persones que utilitzen Internet per comprar productes. És evident que el mitjà informàtic permet estalviar temps en moltes activitats diàries, a més d’evitar desplaçaments.

Desenvolupament

’una banda, són moltes les activitats que es poden organitzar virtualment: des de fer una senzilla compra fins a realitzar complicades transferències bancàries, passant per reservar un bitllet d’avió o comprar una entrada per al teatre.
’altra banda, més enllà de la comoditat evident que suposa aquest avenç tecnològic i l’estalvi de temps, desplaçaments i diners, no hem d’oblidar que al cap i a la fi un ordinador està substituint el treball que hauria de fer una o diverses persones.
En conseqüència, aquest canvi d’hàbits ens acabarà fent perdre el plaer del dia en família que ens proporciona anar a fer la compra el dissabte o poder parlar amb la noia de l’agència de viatges, que sempre ens recomana la millor opció.

Conclusió
Per tant, considero que si aquest recurs no es gestiona de forma adequada, podria portar a una notable disminució en les relacions humanes directes.

Vegeu-ne un altre exemple:
La cirurgia estètica: qüestions de principis

En la cirurgia estètica esdevenen tres factors importats, el físic, el psíquic i l’econòmic. Si preguntéssim: “Vostè modificaria alguna part del seu cos?”, la gran majoria respondrien que sí, fossin joves o vells.
De fet, tothom té quelcom del seu cos que no li agrada i que voldria canviar. Més aviat les persones solem ser inconformistes i exigents amb nosaltres mateixos. Aquest esforç que dediquem per ser els més macos, per ser els millors, demostra que tenim una gran necessitat de ser reconeguts i acceptats per la societat. Això ens fa sentir més importants. Hi ha gent que s’obsessiona amb el seu físic i acaba tenint problemes psicològics. Tot i que nosaltres els veiem bé, ells no s’agraden tal com són. I és per això que recórrer a la cirurgia estètica els pot canviar la vida, donar-los estabilitat emocional, autoestima, i aparentment portar a ser més feliços.
Però, no ens estem passant? Realment val la pena ser tan perfectes? Gastar-se tants diners? Penso que la cirurgia estètica hauria de servir només en aquells casos en què veritablement la persona tingués defectes físics greus, bé de naixement, per malaltia o accident. Alguns exemples serien: posar-se unes dents, un nas, reconstruir un pit, o fins i tot una cama, etc.
Acceptar-se un mateix equival a ser feliç. I hauríem de recordar que: “La bellesa no és el que es veu per fora, sinó el que hi ha dins nostre.”  
Leo
I aquests són articles d’opinió publicats a El Punt Avui (el primer, en data 11/2/15, i el segon el 13/2/15):



CONNECTORS



Llistat de connectors més utilitzats en els textos argumentatius ( propietat d'e-català)


PAUTES PER ESCRIURE RESUM D'OPINIÓ PERSONAL A SELECTIVITAT

1.Abans d'escriure.

a) Primera lectura per tenir una idea principal del text.
b) Segona lectura per subratllar les idees principals.
c) Dividir el text en parts. Buscar estructura.
d) Resumeix en poques paraules cadascuna s'aquestes parts al marge del text de forma esquemàtica.


2. Escriure resum

a) Resumir-el text en 5 línies o 70 paraules
b) Utilitaza en present d'indicatiu.
c) Usa la tercera persona del singular.
d) Fer servir connectors ( teniu llistat una mica més amunt)

LA FRASE inicial

Subjecte     +     Verb 3ªp. ind.     +      Títol article     +     Complement del verb que expliqui el contingut     (AUTOR)         argumenta, diu,           (entre cometes)         general de l'article. EL TEMA GENERAL
                         parla, exposa,
                         opina...       

Part del MIG del resum

Informació que podem extreure dels esquemes dels marges i de les paraules clau.

Última frase

Conclusió a la qual arriba L'AUTOR


3. Repassa

Lectura en veu alta / ús del diccionari / precisió lèxica/ correcció.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada