1) Commuten per adverbis ( lloc, temps i manera)
2) Expressen relacions lògiques ( causa, conseqüència, condició, finalitat, comparació i condició)
3) NEXE: quan, on...
FORMES NO PERSONALS
Exemple:
Quan tot just clarejava vam anar on tu els vas indicar
sub. adv. = AHIR sub. adv. = LLUNY
CCT CCLL
4) Quan la sub adv. expressa relacions lògiques NO és commutable per un adverbi.
Exemples:
Han tancat perquè s'ha mort la mestressa.
adv. causal
Ha fet això perquè estiguessis contenta.
sub. adv. final
La conjunció PERQUÈ + indicatiu= valor causal
La conjunció PERQUÈ + subjuntiu= valor final
5) Les sub. adv. també podem anar encapçalades per les formes no personals dels verbs .
Valor temporal: Va fugir en fer-se clar
Valor condicional : Actuant d'aquesta manera et mirarant malament.
Esquema resum
Exercicis:
9) Analitza les següents oracions subordinades
circumstancials adverbials. Subratlla l’oració subordinada i digues quina
funció fa.
a) Quan
el varen avisar, ell havia fet tota la feina.
b) Li
ho explicarem tot abans que ens telefoni.
c) On
hi havia el bosc on passejàvem, ara hi veus una fàbrica. Sempre parla com si
d'ell depengués la d) sort del grup.
e) En
arribar a París, visitarem la torre Eiffel.
f) S'ha
passat la classe dient ximpleries.
g) Caminant
pel carrer es va tòrcer el peu.
h) Vindré
quan es farà fosc.
i) Vaig
on tu vulguis.
10) Analitza les següents oracions subordinades
circumstancials no adverbials:
a) En
Miquel ha fet l'examen tan malament com sospitava Tenia tanta feina que va
cancel·lar la festa d'aniversari
b) Si
li haguéssiu donat una oportunitat, ell no us hauria fallat.
c) Encara
que no sàpigues res, has de presentar-te a l'examen
d) Hem
tancat les finestres perquè tenia fred
e) Hem
tancat les finestres perquè no entressin mosquits.
f) No
plou tant com jo esperava
g) Hi
veig tan bé després de l’operació que no me'n sé avenir.
h) Si
plou, no ens mourem del restaurant.
i) Encara
que no t'agradi la verdura bullida te l’
has de menjar.
j) Estic
amoïnat perquè ningú no m'ajuda.
k) Ho
dic perquè tothom sàpiga que és una mala persona.
CONNECTORS
Remarques
a) PERQUÈ/ PER QUÈ
Perquè causal: No ve perquè està malalta
Perquè final: Amaga-ho perquè no ho vegi.
Per què interrogatiu: Digues per què ho vols
Per què relatiu: Va dir el motiu per què no veniu al teatre
b) SI NO/ SINÓ
Si no ( condició negativa): Si no plou anirem d'excursió
Sinó ( conj. coordinada adversativa): no és dillunns sinó dimarts.
c) ON
Pronom interrogatiu ( O. S. Subst Inter): Li he preguntat on anava.
Pronom relatiu ( sub. relatiu): L'escola on va estudiar petit ha desaparegut.
Conjunció ( su. adverbial): T'esperaré exactament on m'indiquis.
d) QUE
Conjunció (substantiva completiva) : Li agrada que plogui
Pronm de relatiu ( sub. adjectiva) : Va conèixer una noia que era de Girona
EXERCICIS REPÀS SUBORDINADES.
CONNECTORS
Remarques
a) PERQUÈ/ PER QUÈ
Perquè causal: No ve perquè està malalta
Perquè final: Amaga-ho perquè no ho vegi.
Per què interrogatiu: Digues per què ho vols
Per què relatiu: Va dir el motiu per què no veniu al teatre
b) SI NO/ SINÓ
Si no ( condició negativa): Si no plou anirem d'excursió
Sinó ( conj. coordinada adversativa): no és dillunns sinó dimarts.
c) ON
Pronom interrogatiu ( O. S. Subst Inter): Li he preguntat on anava.
Pronom relatiu ( sub. relatiu): L'escola on va estudiar petit ha desaparegut.
Conjunció ( su. adverbial): T'esperaré exactament on m'indiquis.
d) QUE
Conjunció (substantiva completiva) : Li agrada que plogui
Pronm de relatiu ( sub. adjectiva) : Va conèixer una noia que era de Girona
EXERCICIS REPÀS SUBORDINADES.
1. Digues quin tipus d'oració subordinada és i quina funció fa. En el cas que hi hagi pronoms relatius digues quina és la funció sintàctica dins la subordinada.
Cal Tallar el avets que es van cremar.
Em vn dir que el fuster vindria dissabte.
Li ho direm quan truqui per telèfon
Farem una cursa atlètica on tu vulguis
Xerrar pels descosits m'agrada molt
El meu projecte és construir la casa mab bons materials
Recorda't que has d'anar-hi.
Fumar massa perjudica la salut.
Tenien la intenció d'anar-hi
Els qui treballin guanyaran el premi.
Han castigat els alumnes que havien arribat tard.
Pagaré la multa abans que vingui amb recàrrec
Vam anar allà on indica el rètol.
Ha arribat circulant a poca velocitat.
El meu gos és tan mans com el teu.
Hem arribat d'hora perquè hem sortit molt aviat de casa.
T'ho portem perquè ho arreglis
Treu bones notes , malgrat que no estudiï
2. Analitza (en arbre) aquestes oracions:
El noi que tu vas conèixer a Itàlia m'ha enviat una postal.
3. Analitza les oracions següents: especifica'n el tipus, la funció sintàctica i, en el cas que hi hagi pronoms relatius, la funció sintàctica del pronom dins l'oració subordinada.
a)Van abandonar les negociacions perquè havíem descobert els secrets que tan curosament amagaven.
b)No em sap gens de greu que hagis arribat abans que acabés el pastís que en Jaume ha portat de can Roca.
c) Vol saber si se n'ha de llegir el pròleg perquè demà té examen del llibre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada